Rozdział V
Nauczyciele i inni pracownicy Zespołu
§ 26.
NAUCZYCIELE
- W Zespole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników ekonomiczno-administracyjnych i pracowników obsługi.
- Stanowisko nauczyciela Zespołu może zajmować osoba, która:
- posiada wyższe wykształcenie z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym lub ukończyła zakład kształcenia nauczycieli i podejmuje pracę na stanowisku, do którego są to wystarczające kwalifikacje,
- przestrzega podstawowych zasad moralnych,
- spełnia warunki zdrowotne niezbędne do wykonywania zawodu.
Szczegółowe zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust. 1 określają odrębne przepisy.
- Nauczyciel wykonuje swoje obowiązki, jak również korzysta ze swoich praw zgodnie z przepisami szczegółowymi.
- Nauczyciel wykonuje swoją pracę dydaktyczną i opiekuńczą, oraz jest odpowiedzialny za wyniki tej pracy i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
- Nauczyciel będący opiekunem uczniów w czasie imprez poza terenem Zespołu odpowiada za bezpieczeństwo uczniów.
- Nauczyciel w swych działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zobowiązany jest rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz z podstawowymi funkcjami Zespołu: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą. Nauczyciel zobowiązany jest kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka; dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.
- Procedury oceny pracy nauczyciela określają odrębne przepisy.
- Nauczyciel ma prawo:
- do poszanowania godności osobistej i godności zawodu,
- do warunków pracy umożliwiających wykonanie obowiązków dydaktyczno-wychowawczych,
- do pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony Dyrektora Zespołu, Rady Pedagogicznej, kolegów, koleżanek i instytucji oświatowych,
- do zgłaszania pod adresem Dyrektora Zespołu, Rady Pedagogicznej postulatów związanych z pracą Zespołu,
- do proponowania innowacji metodycznych i pedagogicznych i ich wdrażania, po akceptacji przez właściwe organy Zespołu,
- do swobodnego wyboru treści nauczania, wykraczających poza podstawę programową po uzgodnieniu z zespołem przedmiotowym.
-
- Zespół gwarantuje nauczycielom możliwość odbywania ścieżki awansu zawodowego zgodnie obowiązującymi przepisami.
- W Zespole jednemu z nauczycieli powierza się obowiązki technika bhp.
- Dyrektor Zespołu może przydzielić nauczycielom pod opiekę salę, pracownie, gabinet lub inne pomieszczenie w Zespole czyniąc ich odpowiedzialnymi za stan techniczny i materialny pomieszczeń i występującego w nich wyposażenia.
§ 27.
ZADANIA NAUCZYCIELI
- Głównymi zasadami pracy nauczyciela są w szczególności:
- umożliwianie uczniom zdobywania niezbędnej wiedzy,
- dbałość o ich zdrowie i higienę psychiczną,
- poszanowanie godności osobistej uczniów,
- wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań,
- pomoc rodzicom w prawidłowym wychowaniu,
- kierowanie się zasadą bezstronności i obiektywizmu w ocenie uczniów,
- sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów połączone z przestrzeganiem zasady indywidualizacji procesu nauczania,
- udzielanie uczniom pomocy, eliminowanie niepowodzeń szkolnych.
- Zadania nauczycieli związane z odpowiedzialnością za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów:
- zapoznanie się z obowiązującymi przepisami i postępowanie zgodne z nimi,
- przeszkolenie uczniów przez wychowawcę klasy w zakresie przepisów dotyczących bezpieczeństwa na terenie Zespołu (z ogólnymi zasadami BHP w pracowniach praktycznych zapoznaje uczniów nauczyciel pełniący funkcję inspektora BHP w Zespole w pierwszym tygodniu zajęć),
- uwzględnienie w tematyce godzin do dyspozycji wychowawców zagadnień z zakresu oświaty zdrowotnej.
- Zadania nauczycieli związane z prawidłowym przebiegiem procesu dydaktycznego:
- rzetelne przygotowanie się do przeprowadzenia każdej formy zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, a w okresie do pierwszej oceny pracy – do sporządzania pisemnych, ramowych konspektów lekcji (zajęć),
- pisemne opracowanie na każdy okres roku szkolnego rozkładu materiału ustalonego obowiązującym programem nauczania w zakresie danego przedmiotu w celu jego rytmicznej realizacji i przekazanie go Dyrektorowi Zespołu odpowiednio do 30 września,
- przeprowadzenie w pierwszym miesiącu roku szkolnego badania poziomu wiedzy uczniów podejmujących naukę w szkole zwłaszcza z takich przedmiotów jak: język polski, matematyka, fizyka, języki obce i uwzględnieniem ich wyników w dalszej pracy dydaktycznej,
- stosowanie aktywnych metod i form pracy lekcyjnej z zastosowaniem zasady indywidualizacji w procesie nauczania,
- stosowanie różnych form sprawdzania wiadomości uczniów,
- udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,
- pełne wykorzystywanie posiadanych środków dydaktycznych, dbałość o ich właściwy stan techniczny.
- informowanie dyrekcji Zespołu i pedagoga o fakcie nieobecności co najmniej 50% uczniów w czasie lekcji; pedagog, wychowawca i dyrekcja podejmują działania adekwatne do zaistniałej sytuacji biorąc pod uwagę przyczyny nieobecności.
- Zadania nauczyciela związane ze wspomaganiem rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań:
- ukazanie pozytywnych cech ucznia,
- wspomaganie uczniów w odkrywaniu i rozwijaniu tego, co jest w nich najbardziej wartościowe i to nie tylko w zakresie zdolności, zainteresowań, ale również cech i przymiotów charakteru,
- rozwijanie silnej woli uczniów i przekonania, ze niczego nie osiąga się bez wysiłku.
- Zadania nauczycieli związane z doskonaleniem umiejętności dydaktycznych i podnoszeniem poziomu wiedzy merytorycznej:
- aktywny udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej,
- udział w pracach zespołów przedmiotowych,
- stałe podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych.
§ 28.
WYCHOWAWCA
- Wychowawca realizuje swoje zadania poprzez:
- otaczanie indywidualną opieką każdego wychowanka,
- planowanie i organizację wspólnie z uczniami i ich rodzicami różnych form życia zespołowego oraz treści i form zajęć tematycznych na zajęciach z wychowawcą,
- współdziałanie z nauczycielami uczącymi w jego klasie, uzgadnianie i koordynację ich działań wychowawczych wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka,
- utrzymywanie kontaktu z rodzicami uczniów w celu poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci oraz okazywania im pomocy i otrzymywania od nich pomocy w swoich działaniach,
- włączanie rodziców w sprawy życia oddziału i Zespołu i do pomocy w organizowaniu wycieczek i imprez szkolnych,
- współpracę ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności wychowanków, a także uzdolnień i zainteresowań.
- W celu spełnienia swych zadań wychowawca organizuje:
- wycieczki klasowe,
- zabawy klasowe,
- spotkania integracyjne np. z okazji Świąt Bożego Narodzenia,
- pogadanki z uczniami przygotowujące do życia w rodzinie i społeczeństwie,
- pogadanki uczniów z lekarzami – specjalistą lub pielęgniarką szkolną,
- w razie potrzeby kwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną,
- inne niezbędne działania.
ZADANIA WYCHOWAWCY
- Zadaniem wychowawcy klasy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a szczególnie:
- tworzenie warunków wspomagających rozwój uczniów, proces ich uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie,
- inspirowanie, wspomaganie działań zespołów uczniów,
- podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami, a innymi członkami społeczności szkolnej,
- planowanie i organizowanie wspólnie z uczniami i ich rodzicami różnych form życia zespołowego rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski,
- ustalanie w porozumieniu z wychowankami i ich rodzicami treści i formy zajęć na zajęciach z wychowawcą.
- Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust.1.:
- powiadamia przed końcem roku szkolnego rodziców o proponowanych ocenach rocznych,
- ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony Dyrektora Zespołu, Rady Pedagogicznej oraz właściwych placówek i instytucji oświatowych i naukowych,
- wykonuje czynności administracyjne dotyczące klasy zgodnie z przepisami szczegółowymi, określonymi w zakresie obowiązków nauczyciela i wychowawcy.
§ 30.
PRAKTYCZNA NAUKA ZAWODU
- Praktyczna nauka zawodu jest organizowana w formie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych i jest planowana na każdy rok szkolny przy udziale kadry kierowniczej Zespołu.
- Zajęcia praktyczne organizuje się dla uczniów w celu opanowania przez nich umiejętności zawodowych, niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie.
- Praktyki zawodowe organizuje się dla uczniów w celu zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy.
- Na pierwszych zajęciach praktycznych każdego rozpoczynającego się roku szkolnego wszyscy uczniowie obowiązkowo przechodzą szkolenie bhp, którego wysłuchanie potwierdzają własnym podpisem.
- Praktyki zawodowe uczniów trwające 8 tygodni w cyklu kształcenia mogą być organizowane w czasie całego roku szkolnego, w tym również w okresie ferii zimowych i letnich.
- W przypadku organizowania praktyk zawodowych w okresie letnich ferii odpowiedniemu skróceniu ulega czas trwania zajęć dydaktyczno-wychowawczych dla uczniów odbywających te praktyki.
- Zakres wiadomości i umiejętności nabywanych przez uczniów na zajęciach praktycznych i praktykach zawodowych oraz wymiar godzin tych zajęć i praktyk określa program nauczania dla danego zawodu.
- Praktyczna nauka zawodu może być organizowana w systemie zmianowym, z tym, że w przypadku uczniów w wieku poniżej 18 lat nie może wypadać w porze nocnej.
- Praktyczna nauka zawodu uczniów jest prowadzona indywidualnie lub w grupach. Liczba uczniów w grupie powinna umożliwiać realizację programu nauczania dla danego zawodu i uwzględniać specyfikę nauczanego zawodu, przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisy w sprawie prac wzbronionych, a także warunki lokalowe i techniczne w miejscu odbywania praktycznej nauki zawodu.
- Podział uczniów na grupy dokonuje odpowiednio kierownik kształcenia praktycznego, w porozumieniu z wychowawcą klasy podając czas praktyki oraz działy, na których będzie odbywana praktyczna nauka zawodu.
- Praktyki zawodowe organizowane u pracodawców są przeprowadzane pod kierunkiem opiekunów praktyk zawodowych, którymi mogą być pracodawcy lub wyznaczeni przez nich pracownicy.
- Umowę o praktyczną naukę zawodu organizowana poza daną szkołą zwaną dalej „umową” zawiera kierownik kształcenia praktycznego z podmiotami przyjmującymi uczniów na praktyczną naukę zawodu.
- Nauka jazdy „szkolenie praktyczne” 30 h – może obywać się po zaliczeniu zajęć teoretycznych prowadzonych wyłącznie przez Zespół (program nauczania) z pierwszeństwem dla uczniów szkół w zawodach: technik pojazdów samochodowych, mechanik pojazdów samochodowych, elektromechanik pojazdów samochodowych, a następnie pozostali uczniowie według kolejności zgłoszeń.
§ 31.
KIEROWNIK KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO
- Kierownik Kształcenia Praktycznego:
- nadzoruje opracowanie planu szkoleniowo-usługowego działu pracowni praktycznych w oparciu o program zajęć praktycznych i praktycznej nauki zawodu dla określonych zawodów nauczanych w Zespole,
- przeprowadza stałą kontrolę realizacji programu zajęć praktycznych: praktycznej nauki zawodu a także realizacji planu szkoleniowo-usługowego,
- nadzoruje właściwą organizację i realizację programu szkolenia na terenie pracowni praktycznych Zespołu oraz w zakładach pracy, z którymi Zespół zawarł umowę o zajęcia praktyczne lub praktyczną naukę zawodu,
- organizuje i nadzoruje przebieg egzaminów zawodowych dla uczniów techników i branżowych szkół I stopnia,
- przygotowuje szkolny ośrodek egzaminacyjny na potrzeby przeprowadzenia egzaminu zawodowego oraz przeprowadza działania logistyczne z tym związane,
- dba o odpowiednie wyposażenie ośrodka egzaminacyjnego oraz działów szkoleniowo-usługowych dostosowane do wymogów przepisów pracy w tym zakresie,
- wstępnie organizuje i kontroluje pracę nauczycieli praktycznej nauki zawodu, pracowników zatrudnionych na terenie pracowni praktycznych Zespołu oraz uczniów odbywających zajęcia praktyczne bądź praktyczną naukę zawodu,
- prowadzi obserwację zajęć nauczycieli praktycznej nauki zawodu,
- zapewnia bezpieczne warunki pracy i nauki pracownikom i uczniom przebywającym na terenie pracowni praktycznych Zespołu,
- nadzoruje właściwe opracowanie i przebieg procesów technologicznych przy realizacji planów szkoleniowo-usługowych ze szczególnym uwzględnieniem ilości usług, dokumentacji wartościowej i kalkulacji kosztów,
- stosuje w trakcie zajęć z uczniami nowoczesną technikę i ekonomikę oraz zapewnia warunki do rozwijania wśród uczniów zdrowego współzawodnictwa, racjonalizatorstwa i nowatorstwa,
- nadzoruje stan techniczny maszyn, urządzeń, narzędzi oraz organizuje we właściwym czasie ich przeglądy i remonty,
- organizuje i kontroluje gospodarkę pojazdami mechanicznymi stanowiącymi własność Zespołu,
- jest zobowiązany do dochowania tajemnicy służbowej,
- wykonuje inne czynności zlecone przez Dyrektora Zespołu,
- organizuje i kontroluje pracę nauczycieli kształcenia praktycznego, pracowników i uczniów,
- organizuje i kontroluje gospodarkę pojazdami mechanicznymi,
- dopilnowuje właściwego opracowania i przebiegu procesów technicznych przy realizacji planu szkoleniowego,
- wykonuje nadzór nad systemem technicznym maszyn i urządzeń w działach pomocniczych,
- nadzoruje biuro warsztatowe,
- odpowiada za bezpieczeństwo i higienę pracy na stanowiskach pracy,
- sporządza umowy z podmiotami organizującymi szkolenia praktyczne i praktyki zawodowe,
- dokonuje podziału na grupy szkoleniowe,
- sprawdza (współpraca z higienistką szkolną) aktualność orzeczeń lekarskich o możliwości kształcenia ucznia w danym zawodzie,
- organizuje spotkania z uczniami dotyczące zajęć praktycznych oraz praktyk zawodowych (zapoznanie z organizacją, regulaminem szkolenia praktycznego),
- nadzoruje realizację programu praktycznej nauki zawodu i praktyki zawodowej,
- współpracuje z podmiotem przyjmującym uczniów na praktyczną naukę zawodu i praktykę zawodową,
- analizuje oceny oraz frekwencje na zajęciach praktycznych, praktykach zawodowych oraz współpracuje z nauczycielami zawodu, wychowawcami klas oraz rodzicami.
§ 32.
OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA PROWADZĄCEGO ZAJĘCIA PRAKTYCZNE
- Nauczyciel prowadzący zajęcia praktyczne w szczególności:
- prowadzi szkolenia bhp, ppoż. (wstępne i stanowiskowe), wymaganym wpisem do dzienniczka zajęć praktycznych,
- dopuszcza do pracy uczniów w ubraniu roboczym zgodnie z przepisami w przypadku nie spełnienia tego warunku, nauczyciel podejmuje decyzję o sposobie udziału ucznia, w tym dniu w zajęciach praktycznych uwzględniając konieczność zapewnienia uczniowi bezpiecznych warunków pracy.
- zapoznaje ucznia z wymaganiami edukacyjnymi oraz stosowanymi kryteriami oceniania – (Przedmiotowy System Oceniania), który opiera się na obowiązujących wewnątrzszkolnych zasadach oceniania,
- systematycznie ocenia ucznia po każdych zajęciach praktycznych lub po wykonaniu zadania. Przy wystawianiu ocen cząstkowych (na każdy dzień zajęć) uwzględnia:
- punktualność oraz aktywny udział w zajęciach praktycznych,
- przestrzeganie zasad i przepisów bhp i p-poż,
- wykazanie się umiejętnością łączenia teorii z praktyką w czasie wykonywania zadań i ćwiczeń,
- umiejętność posługiwania się narzędziami pracy,
- przejawianie inicjatywy oraz pomysłowości,
- poszanowanie przyrządów pomiarowych, sprzętu, maszyn, urządzeń oraz narzędzi i materiałów,
- przestrzeganie dyscypliny pracy, właściwa organizacja stanowiska roboczego oraz zachowanie porządku, ładu i czystości,
- kulturę osobistą,
- prowadzenie zeszytów z zajęć praktycznych.
- Informuje osobiście kierownika kształcenia praktycznego o łamaniu przez uczniów przepisów bhp, statutu Zespołu, regulaminów obowiązujących w Zespole oraz w miejscu odbywania zajęć praktycznych.
- W razie potrzeby organizuje spotkania indywidualne z rodzicami uczniów oraz bierze udział w zebraniach z rodzicami.
- Uczestniczy w posiedzeniach Rady Pedagogicznej oraz w spotkaniach Zespołu Przedmiotów Zawodowych.
- Umożliwia odrobienie nieobecności i spóźnień nieusprawiedliwionych w terminie, miejscu i formie uzgodnionej z kierownikiem kształcenia praktycznego oraz uczniem.
- Wystawia ocenę półroczną i końcoworoczną – w przypadku zmiany nauczyciela ze względów na cykl kształcenia (dział szkoleniowy) – w porozumieniu z nauczycielami prowadzącymi zajęcia w ciągu roku szkolnego oraz po uzgodnieniu z kierownikiem kształcenia praktycznego.